söndag 16 augusti 2009

Tyskar vs Italienare

Jag tänkte skriva om tyskar
som äter groteska mängder
potatis och lax och tar med sig
allt som går i sina handväskor,
ber om extraservetter och
lindar in allt från bröd till
kött till sallad. Ja, det är sant.

Sen tänkte jag skriva om italienare
som äta så mycket grönsaker
dränkta med olivolja och citron
att man skulle kunna försörja
hela norden i flera månader med
samma mängd som en turistgrupp
på 50 pers äter.

Men jag pallar inte.
Jag hade en asbra idé om det hela
men eftersom jag väntade allt för länge
med att skriva det ner, har allt det snitsiga
försvinnit ur det jag ville skriva och allt som
finns kvar är

"tyskar snor - italienare överkoncumerar olivolja"
Kul story.

Läste dock idag att fet mat (junkfood) gör dig
slö och det kan bli svårare att träna.
Artikeln handlade om en studie de hade gjort
på råttor och råttor som fick junkfood
var efter fyra dagar så pass mycket försämrade
både psykiskt och fysiskt att de råttor
som fick annan mat (typ, sallad?) vår 50 % bättre
än junkiesråttorna.

Asså, dah? (på ren fjortissvenska)
Det är väl klart som in i självaste helvette att
folk som äter junkfood som täpper till artärer
och fettar upp folk gör folk slöare och
i sämre tillstånd än folk som äter nyttigt?
Var det nödvändigt att exprimentera på råttor
för att komma fram till det?

Dom kunde bara ringt ett samtal till mig
och jag hade berättat för dom att det stämmer.
Jag är slö, omotiverad och fördummad och ja,
allt är pågrund av junkfood.

I artikeln hänvisade dom till en annan artikel
"lätt träning bättre än ingen träning"

NÄHE?! O dear lord, är det sant?

Om de inte har något vettigt att skriva om
kan de väl för gudskull skita i det?

Nu ska jag ringa Oooooooobiedarlooo och sen
ska jag duscha av mig mitt svettskal.

Inga kommentarer: